I forlængelse af guiden om at lade eleverne arbejde selvstændigt på Minlæring følger her en kort beskrivelse af, hvordan du på en nem måde netop kan undervisningsdifferentiere, så alle elever udfordres og støttes på deres individuelle niveau, så elevernes forskellige forudsætninger, behov og interesser understøttes.
Undervisningsdifferentiering kan opnås på flere måder på Minlæring. Dels kan du selv differentiere undervisningen ved at tilpasse undervisningen klassens eller elevens behov baseret på elevernes faktiske arbejde (fx via elevernes resultater i resultatmodulet), dels har vi på Minlæring udviklet en række indbyggede differentieringsmuligheder i selve læremidlerne.
Alle øvelser på Minlæring er som udgangspunkt funderet i arbejdet med den kommunikative kompetence. Det indebærer, at endemålet altid vil være, at eleven selv skal producere en lille smule sprog. For at opnå dette vil eleverne møde stilladserede øvelser, der lader dem arbejde i varierede øvelser (fx iagttagelse, produktion og refleksion) i flere sværhedsgrader, som giver øjeblikkelig feedback i udtømmende svarvejledninger, hvor eleverne lærer, hvorfor de svarer rigtigt eller forkert. Endelig prøver vi at motivere eleverne ved at tildele dem fx point og bedrifter undervejs i arbejdet.
Sværhedsgraderne på øvelserne er tydeligt markeret med en grøn farve for de letteste, en blå farve for de sværere og en rød farve for de sværeste. Dermed vil eleverne ikke alene møde en progression i arbejdet inden for én øvelse men også få mulighed for at gå videre til mere udfordrende øvelser. Når du har arbejdet med et givent sprogligt område, vil nogle elever således kun nå at komme igennem de grønne og blå øvelser, imens de dygtigste elever udfordres i de røde øvelser. Uanset hvilket niveau eleven er på, vil de dog blive støttet og hjulpet undervejs af Minlærings hjælpende svarvejledninger og forklaringer (hints).
Differentiering på Minlæring kan også opnås ved at bruge vores lektiefunktion, hvor du kan tildele dine elever individuelle lektier. Dette kan gøres med få klik, som denne guide beskriver.
TIP. Lav også en adaptiv træning som lektie, hvor eleverne får en individuelt tilpasset træning. Du udvælger hvilke emner, eleverne skal arbejde med, og hvis de klarer sig godt, får de sværere øvelser, klarer de sig mindre godt, får de lettere øvelser. Se mere om den adaptive træning her.
Du kan også differentiere ved at lade arbejdet på Minlæring indgå som led i arbejdet med skriftlige afleveringer. Ved at give feedback på elevernes afleveringer med det digitale retteprogram Editool (Fejlretter), som er integreret med Microsoft Word og Google Docs, kan du lade eleverne gå direkte fra din feedback til det for eleven relevante område med træningsøvelser, forklaringsvideoer mv. Se mere herom i denne guide.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at ikke alene niveaudifferentiering men også interessedifferentiering kan udfoldes på Minlæring. Størstedelen af Minlærings øvelser baserer sig på autentiske tekster, videoer, sange mv. Da der ofte vil være flere øvelser på samme eller stort set samme sværhedsgrad, kan eleverne i høj grad vælge at løse øvelser inden for et emne eller genre, der interesserer dem. Du kan søge øvelser frem ud fra tema eller emne ved at bruge søgefunktionen eller ved at oprette en såkaldt "øvelseslektie" med et bestemt emnefokus.