Inspiration til undervisningen

Lektier og hjemmearbejde

Post by
Marcus Hemmingsen
Lektier og hjemmearbejde

Med lektiemodulet kan du fremhæve bestemte afsnit og øvelser for eleverne på en nem og smart måde. Med lektier får du samtidig helt nye muligheder for at styre visningen af Minlærings indhold - du kan fx styre, om øvelserne skal give feedback, point mv. Klik på “Lektier” i topmenuen for at starte.

Når du opretter en lektie på Minlæring fremhæves den på elevernes forsider, så de nemt kan tilgå de valgte øvelser, videoer og afsnit. Både du og eleverne kan desuden løbende følge med i, hvor langt man er fra at fuldføre lektien.

Opret din første lektie

Vælg ”Lektier” i topmenuen og klik på ”Opret ny lektie” ud for dit hold. Du kan nu vælge den bog eller opgavesæt, du ønsker at oprette en lektie til, hvorefter du kan udvælge de konkrete afsnit, videoer og øvelser, du ønsker skal indgå i din lektie.

Når du afkrydser indhold, kan du undervejs se omfanget af din lektie i venstre del af siden, så du har et indtryk af normalsider og elevernes forventede tidsforbrug.

Du kan også med det samme differentiere lektierne ved at vælge for hver del i lektien, hvilke elever der skal have pågældende indhold for. Hvis du fx kun vil tildele svære (røde) øvelser til elever, der skal have ekstra udfordring, kan du med det samme gøre det her.

Klik ”Videre” i bunden af siden og vælg derefter en afleveringsfrist. Eleverne kan godt løse lektien efter afleveringsfristen, men det vil fremgå af dine lektierapporter, at det er afleveret for sent. Bemærk, at du også kan vælge at vente med at offentliggøre din lektie, hvis du ikke ønsker at eleverne skal kunne løse lektien med det samme. Det kunne fx være relevant, hvis din lektie skal indgå som en prøve eller en skriftlig aflevering.

TIP. Du kan også oprette en adaptiv træningslektie, hvor der i stedet er fokus på, at eleverne arbejde med udvalgte emner, og hvor de får forskellige øvelser afhængigt af, hvordan de klarer sig i træningen. Se mere om den adaptive træning her.

Slå øvelsernes feedback fra

Du kan også vælge at slå Minlærings feedback til lektiens øvelser fra. Det betyder, at når eleverne individuelt eller i grupper arbejder med Minlærings øvelser, vil de ikke få at vide, om de har svaret rigtigt eller forkert, ligesom svarvejledninger og point heller ikke vises for eleven. Dermed kan eleverne ikke søge støtte i Minlærings forklaringer og feedback.

Funktionen er oplagt at gøre brug af, hvis du vil anvende det valgte indhold som en test, som en skriftlig aflevering eller i forbindelse med gruppearbejde, da eleverne uden forklaringer og støtte i højere grad er nødt til at snakke sammen om løsningerne.

Du kan altid efterfølgende frigive feedbacken, så eleverne fx efter en lærerevaluering eller præsentation af lektien på klassen får adgang til svarvejledninger og point.

TIP. Du kan også slå feedbacken trinvist til. Start fx med at lade eleverne løse øvelserne uden feedback, hvorefter du kun slår feedback til i form af svarvejledninger. Dermed kan eleverne fortsat ikke se, om de har svaret rigtigt eller forkert, men de kan gå tilbage til deres besvarelser og sammenholde dem med vores hjælpende svarvejledninger. Eleverne kan nu ændre deres svar og reflektere over, om de har besvaret øvelserne korrekt ift. svarvejledninger. Afslutningsvis kan du slå point til, så eleverne nu har den fulde feedback - også ift., hvilke spørgsmål de har svaret rigtigt og forkert på.

Følg op på lektien

Minlæring giver dig et stærkt værktøj til at arbejde med dine elevers besvarelser til lektierne. Du kan se, hvem der har afleveret, og hvordan eleverne har klaret sig, så̊ du kan planlægge din gennemgang af lektien efter elevernes faktiske niveau, styrker og svagheder.

Åbn en samlet oversigt over dine elevers arbejde til en lektie under siden ”Lektier”. Klik blot på en lektie, hvorefter en samlet rapport præsenterer dig for elevernes arbejde.

TIP. I lektierapporten kan du med fordel gøre brug af fanen ”Resultater”. Minlæring registrerer de vigtigste fokusområder baseret på elevernes arbejde, så øvelser og spørgsmål som særligt volder eleverne problemer præsenteres i en samlet oversigt. Hvis du ikke har meget tid eller mulighed for at gennemse elevernes samlede arbejde, kan du derfor få et hurtigt overblik over vigtige indsatsområder under fanen ”Fokusområder”.