Med flipped classroom vendes undervisning, så ”lektierne” laves i klassen og læreroplægget/tavleundervisningen præsenteres i en video, som eleverne ser hjemmefra. Idéen er således, at de taksonomisk højere niveauer af læringen kan foregå i klassen, imens læreroplægget (i hvert fald delvist) foretages hjemmefra som en videobaseret lektie. Dermed kan eleven også se ”læreroplægget” i eget tempo ved at kunne sætte videoen på pause og spole frem/tilbage.
Du kan drage fordel af Minlærings funktioner, hvis du vil prøve kræfter med flipped classroom. Opret fx en lektie om et sprogligt område som en lektie med udgangspunkt i en af Minlærings mange animerede læringsvideoer. Eleverne ser den animerede video hjemmefra, og eleverne kan løse de tilhørende interaktive øvelser fælles i klassen. Brug evt. Minlærings indbyggede rapporter for lektien, som fortæller dig, hvilke elever der endnu mangler at se videoen.
På den måde ”flippes” læringsprocessen, samtidig med at du som underviser kan drage nytte af Minlærings rapporter, så du kan få et indblik i elevernes arbejde og progression.