Do it, write! er et læremiddel målrettet arbejdet med skriftlig engelsk forfattet af Emilie Bach, Freja Bjerregaard og Sarah Barding.
Do it, write! er et digitalt læremiddel forankret i et funktionelt sprogsyn, som lader eleverne arbejde med engelsk skriftlighed i tre emnesøjler: Skriveværksted, Tekstanalyse og Eksamen. Læremidlet indeholder dækkende teori formidlet i et kortfattet, lettilgængeligt sprog og er understøttet af talrige autentiske teksteksempler, forklarende videoer og varierede interaktive øvelser. Øvelserne er i øvrigt stilladserende, da de er inddelt efter stigende sværhedsgrader og indeholder pædagogisk feedback i form af svarvejledninger og løsningsforslag.
Inspiration til undervisningen
Med Do it, write! er det muligt at arbejde med engelsk skriftlighed i enkle trin, så eleverne kan tilegne sig væsentlige skrivefærdigheder på en overskuelig og håndgribelig måde. Strukturen i læremidlet lægger op til en arbejdsgang, hvor eleverne går i dybden med skrivegenrerne ét skridt ad gangen og dermed støt og roligt får et godt greb om essaystrukturen, analysebegreberne og eksamenskravene. Ved at arbejde isoleret med konkrete skrivegenrer og analyseopgaver kan eleverne gradvist dygtiggøre sig inden for engelsk skriftlighed og slutteligt blive helt trygge ved de større skriftlige afleveringer og den skriftlige eksamen.
Overskuelige opskrifter og nyttige teksteksempler
Der findes tre “opskrifter” i Do it, write!, der kort opridser de vigtigste pointer i læremidlets øvrige kapitler og afsnit, og de er derfor især godt egnet som introduktion, inden man giver sig i kast med resten af materialet. Alternativt kan de anvendes til repetition.
Derudover er Do it, write! rigt forsynet med nøje udvalgte autentiske eksempler på god skriftlighed ⎼ både i form af eksemplariske elevopgaver og korte uddrag af romaner, noveller, artikler, taler o.lign. De autentiske eksempler gør teorien mere håndgribelig, mens de især også er velegnede som materiale til den mundtlige diskussion i undervisningen.
Forslag til progressionsplan
Følgende forslag til en progressionsplan er lavet med tanke på, at eleverne skal have opnået de gældende læreplaners faglige mål for skrivefærdigheder ved udgangen af 3.G eller 2. HF. Der henvises til såvel teoriafsnittene som deres tilhørende øvelser.
Tidspunkt | Emner | Læringsmål |
1.G/1.HF
|
ES.1 Opskriften på det gode essay |
Eleverne skal i løbet af første skoleår: - stifte bekendtskab med den engelske essaygenre, som er meget ulig den, de kender fra folkeskolen og den, de introduceres for i danskfaget på gymnasialt niveau. - få en god forståelse for opbygningen af helstøbte afsnit med hensyn til udformning af kernesætning, uddybning og delkonklusion. - tilegne sig analyseværktøjer til at analysere fiktive tekster og lære at skrive korte velstrukturerede afsnit på baggrund af analysen. - lære at skrive en god og velstruktureret indledning på baggrund af tragtmodellen. |
2.G/2.HF |
(særligt for STX B og HF B) (særligt for HF B) |
Eleverne skal i løbet af andet skoleår: - forstå konklusionens funktion og udformning. - få et godt overblik over essayets overordnede struktur, tilegne sig analyseværktøjer til at analysere ikke-fiktive tekster og lære at skrive korte velstrukturerede afsnit på baggrund af analysen. - lære at skrive et resumé (gælder STX B og HF B). - lære at skrive en e-mail, der er tilpasset kommunikationssituationen (gælder STX B og HF B). - tilegne sig analyseværktøjer til at analysere en kortfilm og lære at skrive et kort velstruktureret afsnit på baggrund af analysen (gælder HF B). - føle sig velinformeret om og forberedt til den skriftlige eksamen (gælder HF B). |
3.G |
(særligt for STX A) (særligt for STX B) |
Eleverne skal i løbet af tredje skoleår: - repetere opbygningen og indholdet af det analytiske essay. - lære at fastholde en rød tråd gennem et essay. - få et godt greb om korrekt kildehenvisning samt litteraturlistens udformning. - forstå bedømmelseskriterierne for skriftlige afleveringer på gymnasialt niveau. - føle sig velinformeret om og forberedt til den skriftlige eksamen. |
Brug Do it, write! i Fejlretter
Brug også vores målrettede retteknapper i Fejlretter, så du kan henvise eleverne til relevante afsnit og øvelser i Do it, write! via din feedback i elevernes skriftlige afleveringer.