Engelsk

Guide til Do it, write! - HHX, HTX, EUX

Post by
Marcus Hemmingsen
Guide til Do it, write! - HHX, HTX, EUX

Do it, write! er et digitalt læremiddel forankret i et funktionelt sprogsyn, som lader eleverne arbejde med engelsk skriftlighed i tre emnesøjler: Skriveværksted, Tekstanalyse og Eksamen. Læremidlet indeholder dækkende teori formidlet i et kortfattet, lettilgængeligt sprog og er understøttet af talrige autentiske teksteksempler, forklarende videoer og varierede interaktive øvelser. Øvelserne er i øvrigt stilladserende, da de er inddelt efter stigende sværhedsgrader og indeholder pædagogisk feedback i form af svarvejledninger og løsningsforslag.

Inspiration til undervisningen

Med Do it, write! er det muligt at arbejde med engelsk skriftlighed i enkle trin, så eleverne kan tilegne sig væsentlige skrivefærdigheder på en overskuelig og håndgribelig måde. Strukturen i læremidlet lægger op til en arbejdsgang, hvor eleverne går i dybden med skrivegenrerne ét skridt ad gangen og dermed støt og roligt får et godt greb om essaystrukturen, analysebegreberne og eksamenskravene. Ved at arbejde isoleret med konkrete skrivegenrer og analyseopgaver kan eleverne gradvist dygtiggøre sig inden for engelsk skriftlighed og slutteligt blive helt trygge ved de større skriftlige afleveringer og den skriftlige eksamen.

Overskuelige opskrifter og nyttige teksteksempler

Der findes tre “opskrifter” i Do it, write!, der kort opridser de vigtigste pointer i læremidlets øvrige kapitler og afsnit, og de er derfor især godt egnet som introduktion, inden man giver sig i kast med resten af materialet. Alternativt kan de anvendes til repetition.
Derudover er Do it, write! rigt forsynet med nøje udvalgte autentiske eksempler på god skriftlighed ⎼ både i form af eksemplariske elevopgaver og korte uddrag af romaner, noveller, artikler, taler o.lign. De autentiske eksempler gør teorien mere håndgribelig, mens de især også er velegnede som materiale til den mundtlige diskussion i undervisningen.

Forslag til progressionsplan

Følgende forslag til en progressionsplan er lavet med tanke på, at eleverne skal have opnået de gældende læreplaners faglige mål for skrivefærdigheder ved udgangen af andet eller tredje år (afhængigt af uddannelsestype og niveau). Der henvises til såvel teoriafsnittene som deres tilhørende øvelser.

1. år

Læringsmål

Eleverne skal i løbet af første skoleår:

  • stifte bekendtskab med det analytiske essay, som er en essaygenre meget ulig den, de kender fra folkeskolen og den, de introduceres for i danskfaget på gymnasialt niveau.
  • få en god forståelse for opbygningen af helstøbte afsnit med hensyn til udformning af kernesætning, uddybning og delkonklusion.
  • tilegne sig analyseværktøjer til at analysere fiktive tekster og lære at skrive korte velstrukturerede afsnit på baggrund af analysen.
  • lære at skrive en god og velstruktureret indledning på baggrund af tragtmodellen.

Emner

ES.1 Opskriften på det gode essay
ES.2 Det analytiske essay
AF.1 Opskriften på analyse og fortolkning
AF.2 Genrer
BR.3 Det gode afsnit
AF.3 Miljøkarakteristik
AF.4 Personkarakteristik
AF.5 Fortælleteknik
AF.6 Komposition
AF.7 Sprog og stilistik
AF.8 Tema og budskab
IN.1 Indledningens funktion og struktur
IN.2 Hvordan og hvornår skrives indlednyingen?

2. år

Læringsmål

Eleverne skal i løbet af andet skoleår:

  • stifte bekendtskab med det argumenterende essay, som adskiller sig fra det analytiske.
  • forstå konklusionens funktion og udformning.
  • tilegne sig analyseværktøjer til at analysere ikke-fiktive tekster og lære at skrive korte velstrukturerede afsnit på baggrund af analysen.
  • lære at skrive en tale og i den forbindelse lære at anvende retoriske virkemidler.
  • føle sig velinformeret om og forberedt til den skriftlige eksamen (gælder HTX B og EUX).

Emner

ES.3 Det argumenterende essay
KO.1 Konklusionens funktion
KO.2 Hvordan og hvornår skrives konklusionen?
AI.1 Opskriften på analyse og vurdering
AI.2 Genrer og introduktion til den retoriske pentagon
AI.3 Emne
AI.4 Afsender
AI.5 Modtager
AI.6 Sammenhæng/omstændigheder
AI.7 Sprog og stilistik
AI.8 Appelformer og retoriske virkemidler
AI.9 Argumentationsanalyse
AI.10 Konklusion: intention og vurdering
ES.5 Manuskript til tale

(særligt for HTX B)
Assignment ⎼ Argumentative essay

(særligt for EUX)
Assignment 5 ⎼ Argumentative essay


3. år

Læringsmål

Eleverne skal i løbet af tredje skoleår:

  • repetere opbygningen og indholdet af det analytiske og det argumenterende essay.
  • lære at fastholde en rød tråd gennem et essay.
  • få et godt greb om korrekt kildehenvisning samt litteraturlistens udformning.
  • forstå bedømmelseskriterierne for skriftlige afleveringer på gymnasialt niveau.
  • føle sig velinformeret om og forberedt til den skriftlige eksamen (gælder HHX og HTX A).

Emner

ES.2 Det analytiske essay
ES.3 Det argumenterende essay
TS.1 Introduktion til sammenhængende tekster
TS.2 Kohæsion
TS.3 Kohærens
TS.4 Forholdet mellem kohæsion og kohærens
KI.1 Hvad er kildehenvisninger, og hvorfor er de vigtige?
KI.2 Direkte henvisninger med parenteser og fodnoter
KI.3 Direkte henvisninger til video/lydmateriale
KI.4 Litteraturliste
GX.1 Fra disposition til skrivearbejdet
GX.2 Opslagsværker og hjælpemidler
GX.3 Karakterskala og tjekliste

(særligt for HHX)
HH.1 Assignment 4A ⎼ Argumentative essay
H.2 Assignment 4A ⎼ Manuscript for a speech
HH.3 Assignment 4B ⎼ Analytical essay (non-fiction)
HH.4 Assignment 4B ⎼ Analytical essay (fiction)

(særligt for HTX A)
TA.1 Assignment 4A-1 ⎼ Argumentative essay
TA.2 Assignment 4A-2 ⎼ Manuscript for a speech
TA.3 Assignment 4B ⎼ Analytical essay (fiction)
TA.4 Assignment 4B ⎼ Analytical essay (non-fiction)

Kun for HHX og EUX

Læringsmål

Eleverne skal i løbet af alle skoleår:

  • forstå de væsentligste principper inden for god skriftlig kunde- og virksomhedskontakt.
  • lære at skrive en e-mail, der er tilpasset kommunikationssituationen.
  • tilegne sig relevant terminologi inden for handelskorrespondance.

Handelskorrespondance

IH.1 Kommunikationssituationen
IH.2 Skriftlig kommunikation
IH.3 Høflighed
IE.1 E-mail som en del af eksamenen
IE.2 E-mailens struktur
IE.3 Høflighedsfraser
TE.1 Forespørgsel
TE.2 Tilbud
TE.3 Ordre
TE.4 Afsendelsesbekræftelse
TE.5 Betalingspåmindelse
TE.6 Reklamation

Brug Do it, write! i Fejlretter
Brug også vores målrettede retteknapper i Fejlretter, så du kan henvise eleverne til relevante afsnit og øvelser i Do it, write! via din feedback i elevernes skriftlige afleveringer.