I forlængelse af forrige guide om arbejde med grammatikken i kontekst, vil vi her præsentere endnu en dimension af det funktionelle arbejde: arbejdet med sprogets betydning og elevernes sproglige opmærksomhed. I bestræbelserne på at præsentere grammatikken, så både form, funktion og betydning altid følges ad, vil eleverne ofte støde på indledende refleksionsøvelser, hvor eleverne arbejder med sprogets betydning.
Hvilken sproglig betydning medfører brug af bestemte adjektiver? Hvilken effekt har det på en tekst, når verberne fjernes? Ved at arbejde med den grammatiske forms betydning for kommunikationen, får eleverne en forståelse for, at de grammatiske former spiller en afgørende rolle i sproget.
Ofte vil de første øvelser til et grammatisk område bestå af en eller flere øvelser med fokus på sprogets betydning. Undervisningen kan derfor med fordel indledes med, at eleverne løser disse øvelser, hvorefter klassen diskuterer grammatikken og det sproglige område samlet, eventuelt efterfulgt af fælles brainstorming om, hvilke grammatiske regler eleverne har iagttaget i pågældende øvelsers tekster. Afslutningsvis kan eleverne således med en større forståelse for grammatikkens betydning arbejde videre med egne sproglige produktioner i sværere øvelser (blå og røde øvelser).
Hvis du vil søge i øvelsernes titler, kan du bruge søgefunktionen, eller du kan bruge muligheden via lektiemodulet for at oprette "øvelses"-lektier. Her kan du finde øvelser på tværs af grammatiske områder ved at søge efter bestemte temaer.