Tysk grammatik til A-niveau. Komplet opslagsværk og grammatisk grundbog til undervisningen forfattet af Lone Ebbesen og Anne Hvelplund.
Forslag til progressionsplan
Herunder finder du et forslag til en progressionsplan baseret udelukkende på TYSKGRAMs grammatiske afsnit.
1. Ordklasser og sætningsanalyse
1.1. Ordklasser
1.2. Sætningsanalyse
1.3. Hoved- og ledsætninger
På STX og HHX er dette muligvis allerede gennemgået i AP og kan springes over.
2. Bestemmelsesord
2.1. Den bestemte artikel, der
2.2. Den ubestemte artikel, ein
2.3. Possessive pronominer
2.4. Andre bestemmelsesord
3. Det personlige pronomen
3.1. Det personlige pronomen
4. Verber I
4.1. Verbets tider
4.2. Kongruens
4.3. sein, haben, werden
4.4. Svage verber
4.5. Stærke verber
5. Ordstilling I
5.1. Verbet i hovedsætningen
5.2. Verbet i ledsætningen
6. Foreløbigt subjekt og es gibt
6.1. Sætninger med es som foreløbigt subjekt
7. Genitiv
7.1. Genitiv
8. Præpositioner
8.1. Præpositioner med akkusativ
8.2. Præpositioner med dativ
8.3. Tvivlspræpositioner
9. Relative pronominer
9.1. Relative pronominer
10. Verber II
10.1. Modalverber (V.8.1 og V.8.2)
10.2. Sammensatte verber
10.3. Passiv
11. Adjektiver I
11.1. Adjektivets svage bøjning (A.2.1)
11.2. Adjektivets stærke bøjning (A.2.2 og A.2.3)
11.3. Komparation
12. Kasus
12.1. Kasus styret af verber
12.2. Kasus styret af adjektiver
13. Substantiver
13.1. Substantivernes køn
13.2. Pluralis
13.3. Bøjning i kasus, n-bøjning og ns-bøjning
14. Verber III - speciel syntaks
14.1. Infinitiv
14.2. Participier
15. Adjektiver II
15.1. Participialadjektiver (SY.4.2 SY.4.3 og SY.4.4)
15.2. Participialkonstruktioner (SY.4.5 og SY.4.6)
15.3. Substantiverede adjektiver
16. Verber IV
16.1. Konjunktiv
17. Ordstilling II
17.1. Placering af adverbialled
17.2. Sætningens førsteplads
17.3. Objekternes rækkefølge
18. Særlige syntaktiske problemer
18.1. Sætningsknude (SY.2.1.)
18.2. Sætningskløvning (SY.2.2)
18.3. To ledsætninger på en gang (SY.2.3)