Vi ønsker afslutningsvis særligt at fremhæve to funktioner i Editool (Fejlretter), som kan være meget værdifulde for dit arbejde med at give feedback på elevernes skriftlige afleveringer.
Skriftlig feedback er et vigtigt redskab til at gøre elever bedre til sprogfag, og i kombination med moderne hjælpemidler kan den rykke elevernes sprogtilegnelse markant.
Interview med ph.d. Hanne Wacher Kjærgaard, Folkeskolen.dk 2018
Tal direkte til eleverne
Med Edtiool (Fejlretter) er det muligt at indtale mundtlig feedback til eleverne!
Highlight blot et eller flere ord i elevens aflevering og vælg ”Opret lydkommentar” eller "Opret skærmoptagelse"i Editools menu.
Du kan også gemme lydkommentarer og indsætte som del af dine faste retteknapper. Hvis du fx ønsker at indtale en god, fyldestgørende forklaring som flere elever kan få glæde af, kan du lægge lyden ind som en del af en retteknap. Her skal du blot vælge ”Indtal lydkommentar” under redigering af dine eksisterende retteknapper (eller i forbindelse med oprettelsen af nye retteknapper).
Skemaer og tabeller
Nogle gange kan man have brug for at præsentere sin feedback i form af skemaer eller tabeller, som man ønsker at udfylde. Disse skemaer og tabeller kan fx opsummere feedback til en elevs skriftlige arbejde ved at have en række faste nedslag i sproglige og indholdsmæssige områder, man ønsker at kommentere.
Med Fejlretter kan du udfærdige et sådant skema én gang for efterfølgende altid at kunne indsætte den i elevens aflevering med et enkelt klik. Opret blot en retteknap i Fejlretter og vælg, at knappen skal oprettes som en ”brødtekstkommentar”. Dermed får du adgang til at kunne lave tabeller.