Inspiration til undervisningen

Indsatsområder fra screening af eleverne

Post by
Marcus Hemmingsen
Indsatsområder fra screening af eleverne

Screeninger er et smart værktøj, som du kan bruge til at evaluere dine elevers faglige niveau. Minlæring har udviklet en række færdige screeninger til alle sprogfag, som du kan gøre brug af.

Det er oplagt at screene eleverne i starten af et skoleår for at få et overblik over dine elevers svagheder og styrker. I løbet af skoleåret kan du desuden gennemføre en opfølgende screening for at få et indtryk af elevernes progression. Screeningernes opbygning varierer fra sprog til sprog.

Screeningerne er ikke diagnosticerende, men de kan bruges til at identificere indsatsområder til undervisningen eller danne grundlag for nærmere undersøgelser af svage elever i forhold til fx ordblindhed eller læsehjælp.

Minlærings screeninger tager typisk 30-50 minutter at gennemføre og giver dig med det samme en evalueringsrapport med elevernes samlede resultater, ligesom eleverne selv kan se, hvordan de har klaret sig.

Screeningerne er fuldstændig selvrettende. For at gennemføre en screening på Minlæring skal eleverne blot have adgang til en computer med internetadgang. Nogle screeninger kan dog indeholde dele, som kræver høretelefoner, eller at lyd afspilles af underviseren fælles i klassen.

Opret en screening til dine elever på få minutter

Log ind på minlæring.dk og klik på dit navn i topmenuen. Vælg ”Screening”. Du er nu inde i screeningmodulet. Siden har tre faner (menupunkter). Den første side hedder ”Opret screening” og viser dig alle de screeninger, du har adgang til.

Gennemse  vores udvalg af screeninger, og vælg en screening for at starte.

NB. I screeningsdele, der tester elevernes læsehastighed og læseforståelse, præsenteres eleverne først for den tekst, der skal læses, hvorefter spørgsmålene til læseforståelsen præsenteres adskilt. Eleverne kan altså ikke vende tilbage til teksten efter gennemlæsning. 

Screeningen vil efter oprettelsen være synlig på dine elevers forsider i det valgte tidsrum. Eleverne kan ikke løse screeningen uden for det valgte tidsrum.

TIP. Hvis du gerne vil give dine elever mere tid til at besvare en eller flere dele af screeningen, kan du forlænge elevernes tidsfrister! Under fanen "Mine screeninger", skal du blot åbne den ønskede screening, hvorefter du under ”Rediger” i nederste venstre hjørne kan vælge ”Forlæng tid”.

Lad eleverne se, hvordan de har klaret sig

Undervejs i elevernes arbejde med screeningen, kan eleverne ikke se, om de svarer rigtigt eller forkert (i modsætning til Minlærings øvrige øvelser). Du kan dog synliggøre resultaterne for eleverne under fanen "Mine screeninger". Find den screening, du har oprettet, og åbn screeningsrapporten ved at klikke på kortet.

Klik nu på fanen "indstillinger" og slå feedback til.

Forlæng svartiden for nogle af eleverne

Der kan opstå et behov for, at tiden for nogle elever skal forlænges, så de har mere tid til at fuldføre screeningen. Opstår der fx tekniske problemer hos enkelte elever, eller er nogle elever ikke tilstede, når screeningen gennemføres, kan du forlænge tiden for disse elever.

Find den relevante screening under "Mine screeninger", og klik på kortet for at åbne screeningsrapporten. Vælg fanen "Indstillinger" og se knappen "Tilføj" under overskriften "Forlæng tid".

Du kan nu afkrydse de elever, som skal have forlænget tiden, og vælge et nyt start- og sluttidspunkt for de valgte elever. Eleverne kan nu gennemføre screeningen i det valgte tidsrum.

Tolkning af resultater
Du kan finde dine resultater og besvarelser under fanen "Mine screeninger". 

Hver del i screeningen kan give mellem 0 og 100 point. De 100 point fordeles på hvert spørgsmål. Du kan derfor på en nem måde sammenligne og evaluere elevernes resultater.

For konkrete fif til vurdering og tolkning af elevernes resultater, kan du altid i en screening på forsiden af rapporten se knappen "Tolkning af resultater", der fører dig til en målrettet hjælp til evaluering af den konkrete screenings resultater.