Funktionelt læremiddel til mellemtrinnet
DANSKGRAM Mellemtrin er en komplet engelsk grammatik målrettet folkeskolens mellemtrin (3.-6. klasse). Læremidlet er baseret på et funktionelt sprogsyn, hvilket betyder, at eleverne gennem øvelsesarbejdet får rig mulighed for at arbejde med grammatikken i en autentisk og meningsfuld sproglig kontekst.
Varierede, interaktive og stilladserende øvelser
Kapitlernes øvelsesmateriale udgør sammenlagt hundredvis af varierede, interaktive og stilladserende øvelser, der tager udgangspunkt i enten tekst, video eller lyd. Stilladseringen består i øvelsernes øjeblikkelige feedback og automatiske frigivelse af ledetråde, hvis eleverne undervejs skulle få brug for en hjælpende hånd.
Øvelser i tre sværhedsgrader
Alle øvelser er udviklet og tilrettelagt efter en stigende sværhedsgrad for at understøtte en løbende progression hos den enkelte elev. Inddelingen i sværhedsgrader er derudover oplagt til brug i differentieret undervisning, hvor der tages hensyn til elevernes forskellige faglige forudsætninger.
Øvelserne er efter sværhedsgraderne let, medium og svær markeret med henholdsvis grøn, blå og rød farve. Enkelte kapitler indeholder mere end rigeligt med øvelser, hvorfor det vil være en idé at starte med de grønne og kun rykke videre til blå og rød, hvis eleverne kræver mere udfordring.
Forslag til progressionsplan
Progressionsplanen nedenfor er vores forslag til, hvordan I kan tilrettelægge grammatikundervisningen i hhv. 3., 4., 5. og 6. klasse med udgangspunkt i DANSKGRAM Mellemtrin.
3. klassetrin
Ordkendskab:
O.1 Sammensatte ord og morfemer
Navneord:
N.1 Introduktion til navneord
N.2 Navneordenes bøjning
N.4 Sammensatte navneord
Tegnsætning:
T.1 Punktum
T.4 Spørgsmålstegn og udråbstegn
4. klassetrin
Ordkendskab:
O.2 Ords oprindelse
Navneord:
N.3 Ejefald
Udsagnsord:
U.1 Introduktion til udsagnsord og udsagnsordets tider
U.2 Regelmæssige og uregelmæssige udsagnsord
Retstavning:
R.1 Enkelt- eller dobbeltkonsonant?
R.4 Synes eller syntes?
Tillægsord:
T.1 Introduktion til tillægsord
T.2 Gradbøjning af tillægsord
Stedord 1:
ST.1 Introduktion til stedord
ST.2 Personlige stedord
ST.3 Ejestedord
Tegnsætning:
T.5 Direkte tale
5. klassetrin
Forholdsord:
F. Introduktion til forholdsord
Bindeord:
B.1 Introduktion til bindeord
Biord:
BI.1 Introduktion til biord
BI.2 Kort og lang form
Talord:
TA.1 Introduktion til talord
Lydord og udråbsord:
L.1 Introduktion til lydord og udråbsord
Stedord 2:
ST.4 Spørgende stedord
ST.5 Henførende stedord
Retstavning:
R.2 Endelsen -ene eller -ende?
R.3 Endelsen -e, -r eller -er?
6. klassetrin
Sætningsanalyse:
S.1 Udsagnsled
S.2 Grundled
S.3 Genstandsled
S.4 Hensynsled
S.5 Biled
S.6 Helsætninger og ledsætninger
Tegnsætning:
T.2 Komma (med startkomma) eller T.3 Komma (uden startkomma)
Retstavning:
R.5 Ligger eller lægger?
R.6 Hængte eller hang?
R.7 Vidst eller vist?
R.8 For eller får?
R.9 Nogen eller nogle?
R.10 At eller og?
R.11 Nødt til