Bevægelse i undervisningen med udgangspunkt i Minlærings øvelser kan være en anderledes og sjov måde at tilgå arbejdet med sprog og grammatik. Brug af bevægelse og lege som led i sekvensering af undervisningen kan være med til at imødekomme trætte elevers manglende evne til at fastholde opmærksomheden.
Projektgruppen konkluderer, at kropslig læring har positiv betydning for gymnasieelevernes læreproces i 1.g kongruensundervisningen.
Fra specialet Let’s get physical af Julie Overgaard Jensen og Pernille Plætner Seibæk som tager udgangspunkt i undervisning med Minlærings læremidler, hvor øvelserne er redigeret, så de indeholder elementer af bevægelse og kropslig læring.
Med lidt kreativitet og opfindsomhed kan du omdanne Minlærings øvelser til sjove grammatiklege, som er et afbræk for eleverne, og som giver dem mulighed for at bevæge sig -samtidig med at der er et fagligt fokus. Herunder finder du et par konkrete forslag til inspiration.
1. Stafet
Eleverne inddeles i 2-3 hold, og der fastlægges en rute, som eleverne skal løbe frem mod en interaktiv tavle/projektor med mulighed for indtastning (computere kan også bruges i stedet). Tavlen (eller computerne) skal hver især kunne vise browservinduer svarende til antallet af hold.
Hver elev løser et spørgsmål i en øvelse på Minlæring og løber derefter tilbage til sit hold og giver stafetten videre. Man kan som en variant heraf slå feedbacken fra i øvelserne (se s. xx), så eleverne ikke med det samme får feedback på deres besvarelser.
Ved frie tekstøvelser, hvor eleverne fx skal konstruere sætninger på fremmedsproget, kan en variant af stafetten desuden være, at man på hvert hold gennemarbejder én sætning - hver deltager skriver ét ord, hvorefter den næste i stafetten skriver videre, indtil sætningen er færdiggjort.
Når alle hold er færdige gennemgår klassen i fællesskab øvelser og sætninger og eventuelle fejl rettes.
2. Fluesmækker
Mange øvelser på Minlæring beskæftiger som med identifikation af ord, led eller sproglige sammenhænge i forskellige kontekster. Til disse øvelser kan der laves en fluesmækkerøvelse, hvor eleverne skal smække de rigtige ord.
Eleverne inddeles i hold, og en lærer eller en udvalgt elev åbner den valgte øvelse og læser øvelsens indhold op. Når øvelsens vejledning, spørgsmål og teksten er læst op, må eleverne løbe op og smække ordene på en interaktiv tavle/projektor.
Holdende kan snakke sammen og indbyrdes hjælpe hinanden, inden der smækkes.
Såfremt man har en projektor, som eleverne kan interagere med, kan fluesmækkerne spares, da det så for eleverne blot handler om at klikke på de rigtige ord på tavlen hurtigst muligt.
3. Kun fantasien sætter grænser!
Der findes uanede mulighed for at bringe grammatikken i bevægelse med spil og lege, også uden eksplicit at anvende Minlærings website.
Nogle af disse lege kræver formentlig lidt mere forberedelse end ovenstående forslag, men af sjove muligheder kunne fremhæves en leg som ”Gæt, hvem jeg er?” – nu i formatet ”Gæt hvilket grammatisk begreb, jeg er?”.
Eleverne får et grammatisk begreb placeret i panden (brug fx post-it notes). De skal derefter gå rundt iblandt sine klassekammerater og udspørge dem for at finde ud af, hvilket begreb man er. Dermed skal eleverne forsøge på egen hånd at forklare en masse grammatiske begreber på en sjov måde, så deres klassekammerater forstår forklaringerne. Når man gætter rigtigt, trækker man en ny post-it.
Vi håber, at ovenstående forslag har givet anledning til idéer til nye kreative øvelser hos dig og dine kollegaer (i så fald må I hellere en gerne dele dem med os! ☺)